De diagnose hartfalen vraagt veel van de persoon met hartfalen, maar ook van haar of zijn omgeving. Zij moeten leren leven met de aandoening. En omgaan met een stukje verlies van kwaliteit van leven. Iedere persoon doet dit op zijn eigen manier. En ook per fase. Als zorgprofessional of beleidsmaker werk je mee aan de best mogelijke zorg. Maar wat speelt er bij mensen met hartfalen? Wat hebben zij nodig? Wat zijn hun ervaringen en behoeften? En hoe kunnen we de zorg hierop aanpassen?
Harteraad wil de kwaliteit van leven van mensen met hartfalen verbeteren. En dit kan door meer grip te geven op de aandoening én op de gezondheid. Om dit te bereiken heeft Harteraad de afgelopen jaren systematisch ervaringen, wensen en behoeften opgehaald van mensen met hartfalen en samengebracht in een ‘patiëntreis’: een overzicht waarin alle belangrijke momenten (zoals behoeften en ervaringen) van de aandoening staan. Van de eerste klachten, het vaststellen van de aandoening, behandeling tot aan de laatste levensfase. Hiermee krijgen we inzichtelijk wat mensen met hartfalen op verschillende momenten van hun leven nodig hebben.
Factsheet ‘Patiëntreis hartfalen’
Harteraad wil zorgprofessionals, zorgorganisaties en beleidsmakers inspireren om aan de slag te gaan met het integreren van de belangrijkste patiëntbehoeften van mensen met hartfalen in hun werk en beleid. Zodat we samen de kwaliteit van zorg en de kwaliteit van leven van mensen met hartfalen kunnen verbeteren. Daarom heeft Harteraad de belangrijkste behoeften van mensen met hartfalen samengevat in de factsheet ‘Patiëntreis hartfalen: de belangrijkste patiëntbehoeften’.
Oplossingsrichtingen en praktische tips
Naast het inzichtelijk krijgen van de wensen en behoeften van mensen met hartfalen, wil Harteraad ook zorgprofessionals en beleidsmakers inspireren om hiermee aan de slag te gaan. Harteraad heeft daarom de belangrijkste oplossingsrichtingen voor mensen met hartfalen op een rij gezet. Met deze oplossingsrichtingen kun je starten met het integreren van de belangrijkste patiëntbehoeften in werk of beleid. Ook geven we per oplossingsrichting praktische tips.
Contact?
Heb je vragen over de patiëntreis of oplossingsrichtingen? Of interesse om verder de diepte in te gaan? Neem contact op met: Judith van der Vloed, beleidsadviseur Harteraad, via judith.vandervloed@harteraad.nl.
Vraag deze documenten nu aan
Vraag vrijblijvend de factsheet ‘Patiëntreis hartfalen: de belangrijkste patiëntbehoeften’ en oplossingsrichtingen aan, zodat je samen met ons de kwaliteit van leven voor mensen met hartfalen nog beter kan maken.