Laatst bijgewerkt: 3-2-2025
Waarom deze privacyverklaring?
Harteraad hecht grote waarde aan de bescherming van jouw privacy en persoonsgegevens. Wij nemen deze verantwoordelijkheid zeer serieus en verwerken jouw gegevens uitsluitend in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en andere toepasselijke wet- en regelgeving.
In deze privacyverklaring lees je onder meer:
- Welke gegevens wij verzamelen,
- Waarom wij deze gegevens verzamelen,
- Wat de rechtsgrond hiervoor is,
- Hoe lang wij gegevens bewaren,
- Hoe wij deze gegevens verwerken en beveiligen,
- Welke rechten jij hebt met betrekking tot je persoonsgegevens.
Harteraad verkoopt, deelt of verstrekt jouw persoonsgegevens nooit aan derden, tenzij dit wettelijk verplicht is of noodzakelijk voor de uitvoering van onze diensten via een verwerkersovereenkomst. Wij hebben een Functionaris Gegevensbescherming (FG) aangesteld die toeziet op de naleving van de privacywetgeving.
Inhoudsopgave
- Verantwoordelijke
- Welke persoonsgegevens verzamelt Harteraad, voor welk doel, op welke rechtsgrond en gedurende welke periode?
2.1 Persoonsgegevens van donateurs
2.2 Persoonsgegevens van andere geïnteresseerden
2.3 Gegevens van beweegpartners
2.4 Gegevens van beweegcoaches en andere deskundigen
2.5 Persoonsgegevens van panelleden
2.6 Persoonsgegevens van Mijnomgeving-gebruikeras
2.7 Telefonische contacten via hulplijn en lotgenotenlijn - Beveiligingsmaatregelen en verwerkers
- Jouw rechten: inzage, correctie en verwijdering
- Wijzigingen in de privacyverklaring
- Contact en vragen
1. Verantwoordelijke
De verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens is:
Harteraad
Prinses Catharina-Amaliastraat 10
2496 XD DEN HAAG
KvK-nummer: 30247018
Tel: 088-1111600
E-mail: persoonsgegevens@harteraad.nl
Website: www.harteraad.nl
Onze Functionaris Gegevensbescherming is bereikbaar via: persoonsgegevens@harteraad.nl.
2. Welke persoonsgegevens verzamelt Harteraad, voor welk doel, op welke rechtsgrond en gedurende welke periode?
Hieronder vind je een overzicht van de soorten persoonsgegevens die wij verwerken, voor welke doeleinden, de bijbehorende rechtsgrond volgens de AVG en de bewaartermijn.
Verplichting tot verstrekking van gegevens
Afhankelijk van het doeleinde kan het nodig zijn om bepaalde gegevens te verstrekken (bijvoorbeeld voor het uitvoeren van een donatie). Als je deze gegevens niet verstrekt, kunnen wij mogelijk de betreffende dienst of overeenkomst niet (volledig) uitvoeren.
2.1 Persoonsgegevens van donateurs
Welke gegevens?
- Voor- en achternaam
- Adresgegevens
- Geboortedatum
- Telefoonnummer
- E-mailadres
- IBAN
Doelen van verwerking en rechtsgrond
- Contact in het kader van je donateurschap
- Rechtsgrond: Noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst (donateurschap).
- Verzending van het Harteraad Magazine en andere informatie
- Rechtsgrond: Noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst of toestemming (bij extra mailingen buiten de overeenkomst).
- Afhandeling van donaties (betalingen)
- Rechtsgrond: Noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst en wettelijke verplichting (fiscale administratie).
- Verzending van e-mails over diensten of activiteiten van Harteraad
- Rechtsgrond: Noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst en/of toestemming (nieuwsbrieven).
Bewaartermijn
Wij bewaren deze gegevens tot maximaal zeven jaar na afloop van het donateurschap (o.a. op grond van fiscale verplichtingen).
2.2 Persoonsgegevens van andere geïnteresseerden
Welke gegevens?
- Voor- en achternaam
- Adresgegevens (indien verstrekt)
- Telefoonnummer (indien verstrekt)
- E-mailadres
Doelen van verwerking en rechtsgrond
- Verstrekken van aangevraagde informatie
- Rechtsgrond: Toestemming (bij het invullen van een formulier) of precontractuele maatregelen op verzoek van betrokkene.
- Aanmelden en organiseren van workshops, trainingen of (regionale) bijeenkomsten
- Rechtsgrond: Toestemming of noodzakelijk voor de uitvoering van de (aanmeld)overeenkomst.
- (Optioneel) Nabelservice
- Rechtsgrond: Toestemming (je kiest expliciet of je hier gebruik van wilt maken).
Bewaartermijn
Tot maximaal zeven jaar na afloop van de interactie, tenzij er een wettelijke verplichting tot langere opslag geldt.
2.3 Gegevens van beweegpartners
Welke gegevens?
- Naam (sport)organisatie
- Voor- en achternaam contactpersoon
- Adres- en contactgegevens (NAW)
- Sportlocaties en aanbod
- IBAN (indien incasso)
Doelen van verwerking en rechtsgrond
- Contact in het kader van lidmaatschap en contributie
- Rechtsgrond: Noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst.
- Publicatie van sportlocaties
- Rechtsgrond: Uitvoering overeenkomst (om zichtbaar te zijn voor patiënten).
- Verzending van nieuwsbrieven en informatie
- Rechtsgrond: Toestemming of noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst (ondanks dat nieuwsbrieven vaak ook op toestemming gebaseerd kunnen zijn).
Bewaartermijn
Tot maximaal zeven jaar na beëindiging van de samenwerking, tenzij er een wettelijke grond is voor langere opslag.
2.4 Gegevens van beweegcoaches en andere deskundigen
Welke gegevens?
- Voor- en achternaam
- Adresgegevens
- Geboortedatum
- Telefoonnummer
- E-mailadres
- IBAN
Doelen van verwerking en rechtsgrond
- Contact over opleidingen, cursussen en andere activiteiten
- Rechtsgrond: Noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst of toestemming.
- Verzending van nieuwsbrieven, uitnodigingen en/of relevante informatie
- Rechtsgrond: Toestemming.
Bewaartermijn
Tot maximaal zeven jaar na beëindiging van de samenwerking, tenzij er een wettelijke grond is voor langere opslag.
2.5 Persoonsgegevens van panelleden
Welke gegevens?
Verplichte gegevens:
- Voor- en achternaam
- E-mailadres
Optionele gegevens:
- Geboortedatum
- Gender
- Relatie tot patiënt
- Hart- en vaataandoeningen
- Andere aandoeningen
- Behandelingen
- Medicijngebruik
- Risicofactoren
- Interesses
- Opleiding
- Provincie
- Geboorteland
- Woonsituatie
Doelen van verwerking en rechtsgrond
- Onderzoek en analyses (ter verbetering van kwaliteit van zorg en kwaliteit van leven )
- Rechtsgrond: Toestemming (bij deelname aan het panel en invullen van vragenlijsten).
- Gerichte vragenlijsten (inzicht in behoeften en meningen)
- Rechtsgrond: Toestemming.
Bewaartermijn
Wij bewaren deze persoonsgegevens gedurende jouw deelname aan het panel en tot maximaal zeven jaar na afloop, tenzij wij wettelijk verplicht zijn bepaalde gegevens langer te bewaren.
2.6 Persoonsgegevens van Mijnomgeving-gebruikers
Welke gegevens?
Verplichte gegevens:
- Voor- en achternaam
- E-mailadres
Optionele gegevens:
- Geboortedatum
- Gender
- Relatie tot patiënt
- Hart- en vaataandoeningen
- Andere aandoeningen
- Behandelingen
- Medicijngebruik
- Risicofactoren
- Interesses
- Opleiding
- Provincie
- Geboorteland
- Woonsituatie
Doelen van verwerking en rechtsgrond
- Onderzoek en analyses (ter verbetering van kwaliteit van zorg en kwaliteit van leven)
- Rechtsgrond: Toestemming (bij het invullen van deze gegevens).
- Gerichte vragenlijsten (inzicht in behoeften en meningen)
- Rechtsgrond: Toestemming.
- Website- en e-mailpersonalisatie (informatie beter afstemmen)
- Rechtsgrond: Toestemming.
Bewaartermijn
Tot maximaal zeven jaar na afloop van jouw gebruik van Mijnomgeving, tenzij wij op grond van de wet verplicht zijn bepaalde gegevens langer te bewaren.
2.7 Telefonische contacten via hulplijn en lotgenotenlijn
Welke gegevens?
Afhankelijk van jouw toestemming kunnen wij de volgende gegevens verwerken:
- Telefoonnummer
- Voor- en achternaam (indien verstrekt)
- Notities over het gespreksonderwerp (bijv. gezondheidsgerelateerde informatie, vragen, of ondersteuningsbehoefte)
- Datum en tijdstip van het gesprek
Doelen van verwerking en rechtsgrond
- Bieden van hulpverlening, advies of lotgenotencontact
- Rechtsgrond: Noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst (indien onderdeel van een dienst) of toestemming (voor het vastleggen van persoonsgegevens).
- Kwaliteitsverbetering van onze dienstverlening
- Rechtsgrond: Gerechtvaardigd belang van Harteraad (anonieme data) of toestemming (persoonsgegevens).
Anonieme verwerking
Indien je geen toestemming geeft voor het opslaan van persoonsgegevens, registreren wij het gesprek anoniem (zijn naam, telefoonnummer of andere identificerende informatie worden niet opgeslagen).
Bewaartermijn
- Maximaal 5 jaar na het laatste contact, tenzij een langere bewaarplicht geldt.
Geen doorgifte buiten de EER
Er vindt geen overdracht van persoonsgegevens plaats naar landen buiten de Europese Economische Ruimte (EER).
3. Beveiligingsmaatregelen en verwerkers
Harteraad neemt passende technische en organisatorische maatregelen om jouw persoonsgegevens te beschermen tegen verlies, misbruik, onbevoegde toegang, openbaarmaking of onrechtmatige wijziging, zoals:
- Versleutelde opslag en overdracht van gegevens;
- Beperkte toegang tot persoonsgegevens op basis van autorisatieniveaus;
- Regelmatige controles en audits van beveiligingsmaatregelen.
Voor een aantal verwerkingen maken wij gebruik van derde partijen (verwerkers). Met deze partijen hebben wij verwerkersovereenkomsten afgesloten, waarin onder meer is vastgelegd dat zij passende beveiligingsmaatregelen nemen en persoonsgegevens uitsluitend verwerken in opdracht van Harteraad, binnen de kaders van de AVG.
4. Jouw rechten: inzage, correctie en verwijdering
Je hebt – op grond van de AVG – diverse rechten met betrekking tot jouw persoonsgegevens:
- Recht op inzage: je mag de gegevens inzien die wij over jou verwerken.
- Recht op correctie (rectificatie): je kunt onjuiste of onvolledige persoonsgegevens laten corrigeren.
- Recht op verwijdering (recht op ‘vergetelheid’): je mag jouw persoonsgegevens laten verwijderen, tenzij wij wettelijk verplicht zijn die gegevens te bewaren.
- Recht op beperking van verwerking: je kunt de verwerking van jouw gegevens (tijdelijk) laten beperken.
- Recht op bezwaar: je kunt bezwaar maken tegen de verwerking van jouw persoonsgegevens.
- Recht op gegevensoverdraagbaarheid: je kunt de gegevens die wij van jou hebben in een gangbaar en machineleesbaar formaat ontvangen, voor overdracht aan een andere organisatie.
Contact voor privacy verzoeken
- E-mail: persoonsgegevens@harteraad.nl
- Telefoon: 088-1111600
Wij reageren in principe binnen vier weken op jouw verzoek. Als wij niet volledig aan je verzoek kunnen voldoen (bijv. vanwege een wettelijke bewaarplicht), dan ontvang je hiervan een toelichting.
Klachtenprocedure
Bij klachten over de wijze waarop Harteraad jouw persoonsgegevens verwerkt of hoe wij omgaan met een verzoek, kun je contact opnemen met onze Functionaris Gegevensbescherming via persoonsgegevens@harteraad.nl. Komen we er samen niet uit, dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens of je wenden tot de bevoegde rechter.
5. Wijzigingen in de privacyverklaring
Harteraad behoudt zich het recht voor om deze privacyverklaring te wijzigen. De meest actuele versie vind je altijd op onze website. Bij ingrijpende wijzigingen zullen wij je hier actief over informeren.
Wij adviseren je deze verklaring regelmatig te raadplegen, zodat je op de hoogte blijft van eventuele aanpassingen.
6. Contact en vragen
Heb je nog vragen of opmerkingen over deze privacyverklaring of over de manier waarop Harteraad met jouw gegevens omgaat? Neem dan gerust contact met ons op:
Harteraad
Prinses Catharina-Amaliastraat 10
2496 XD DEN HAAG
Tel: 088-1111600
E-mail: persoonsgegevens@harteraad.nl
Hoe gaat Harteraad om met cookies?
Lees hiervoor het cookiebeleid van Harteraad.
Proclaimer
De informatie op deze website is met de grootst mogelijke zorgvuldigheid samengesteld. Desondanks kan het voorkomen dat informatie verouderd is, onvolledig of incorrect. De samenstellers van de website zijn op geen enkele manier aansprakelijk voor mogelijke schade of nadeel, voortkomend uit eventuele onjuiste of onvolledige informatie op www.harteraad.nl.