• Home
  • Wat zijn de behoeften van de patiënt? En hoe kan je als professional hierop inspelen?

Wat zijn de behoeften van de patiënt? En hoe kan je als professional hierop inspelen?

Een diagnose vraagt veel van de persoon, maar ook van haar of zijn omgeving. Zij moeten leren leven met de aandoening. En omgaan met een stukje verlies van kwaliteit van leven. Iedere persoon doet dit op zijn eigen manier. En ook per fase. Als zorgprofessional of beleidsmaker werk je mee aan de best mogelijke zorg. Maar wat speelt er? Wat hebben patiënten nodig? Wat zijn hun ervaringen en behoeften? En hoe kunnen we de zorg hierop aanpassen?

Harteraad wil de kwaliteit van leven van mensen met hart- en vaataandoeningen verbeteren. We focussen ons daarom op het geven van grip aan patiënten; op de aandoening én op de gezondheid. Om dit te bereiken heeft Harteraad de afgelopen jaren veel ervaringen, wensen en behoeften opgehaald. En daarom twee patiëntreizen ontwikkelt voor hartfalen en atriumfibrilleren. Dit is een overzicht waarin alle belangrijke momenten van de specifieke aandoening staan. Dit gaat van de eerste klachten, het vaststellen van de aandoening, behandeling en het leven met. Zo krijg je inzicht in wat mensen op verschillende momenten van hun leven nodig hebben.

Naast het inzichtelijk krijgen van de wensen en behoeften, wil Harteraad ook zorgprofessionals en beleidsmakers inspireren om hiermee aan de slag te gaan. Harteraad heeft daarom de belangrijkste oplossingsrichtingen op een rij gezet. Zo kun je starten met het integreren van de belangrijkste patiëntbehoeften in werk of beleid. Ook geven we per oplossingsrichting praktische tips.

Bekijk patiëntreis en oplossingsrichtingen hartfalen

Factsheet en oplossingsrichtingen hartfalen

Lees verder

Bekijk patiëntreis en oplossingsrichtingen atriumfibrilleren

Factsheet en oplossingsrichtingen atriumfibrilleren

Lees verder

Meld je aan voor de Harteraad nieuwsbrief