Hoe ervaar jij de organisatie van zorg?

Resultaten bekend

Sluitingsdatum: 18 maart 2024

Wanneer iemand een hart- of vaataandoening heeft, komt deze persoon in contact met verschillende zorgverleners. Dit kan de medisch specialist in het ziekenhuis zijn, maar bijvoorbeeld ook een verpleegkundig specialist of huisarts. Hoe ervaren mensen met hart- of vaataandoeningen deze zorg en wat zijn hun wensen? Harteraad heeft deze vragen onderzocht om aanbevelingen te kunnen doen voor de verbetering van zorg voor mensen met hart- en vaataandoeningen.

Het onderzoek

In februari en maart 2024 is het onderzoek uitgevoerd onder de panelleden van Harteraad. We willen iedereen hartelijk bedanken voor hun deelname. De anonieme vragenlijst richtte zich vooral op de contactmomenten die mensen met hart- of vaataandoeningen hebben met zorgverleners. Met welke zorgverlener hebben mensen het meest contact als het gaat over medicijnen? Zijn mensen tevreden over het contact en wat is voor hen het meest belangrijk?

De resultaten

  • 737 mensen met een hart- of vaataandoening hebben meegedaan aan de vragenlijst.
  • 55% van de deelnemers was vrouw en 45% man.
  • De grootste groep van de deelnemers was tussen de 50 en 80 jaar oud. De gemiddelde leeftijd was 67 jaar.
  • Ongeveer twee derde van de deelnemers heeft 2 of meer hart- en vaataandoeningen en 99% van de deelnemers gebruikt medicijnen.

Mensen met een hart- of vaataandoening hebben contact met verschillende zorgverleners als het gaat over hun medicijnen. 86% van de deelnemers heeft in ieder geval contact gehad met de cardioloog, 49% met de huisarts, 39% met een apotheekmedewerker, 28% met de verpleegkundig specialist in het ziekenhuis en 23% met de praktijkondersteuner bij de huisarts. De cardioloog was ook degene met wie deelnemers het meest contact hadden over medicijnen binnen één jaar. Aan het einde van de vragenlijst werd gevraagd wie de deelnemers het liefst als hun hoofdbehandelaar zouden willen hebben; ook hier kwam de cardioloog het meest naar voren (72%).

Tevredenheid over het contact met zorgverleners
Over het algemeen waren deelnemers tevreden over het contact met de zorgverlener. 20% beoordeelde het contact met een voldoende, 33% met een goed en 31% met een uitstekend. Toch was 5% ontevreden en gaf het contact een onvoldoende en 10% een matig. Redenen voor ontevredenheid varieerden, een aantal voorbeelden hiervan zijn:

  • Slechte communicatie of te weinig persoonlijke aandacht
  • Het krijgen van onduidelijke of onvoldoende informatie
  • Moeilijkheden bij het maken van afspraken of in contact komen met zorgverleners.
  • Gevoel te weinig begeleiding te krijgen
  • Wisselende medicijnmerken zonder dat hier uitleg over wordt gegeven.

Een deelnemer verwoorde de ontevredenheid als volgt: ‘De zorgverlener houdt alleen rekening met het protocol, voelt geen noodzaak de oorzaak van de aandoening te achterhalen en blijft bij symptoombestrijding: Behandelt alleen de materie, niet de mens achter de aandoening.’

Hieronder een aantal redenen waarom deelnemers juist (heel) tevreden waren over het contact:

  • Voldoende tijd en aandacht
  • Betrokkenheid en inlevingsvermogen
  • Kennis en deskundigheid
  • Het krijgen van duidelijke informatie
  • Oplossingsgerichte aanpak
  • Goede bereikbaarheid voor bijvoorbeeld vragen

Een heel tevreden deelnemer zei: ‘Ik kan nog steeds alle vragen die ik heb stellen en krijg hier een voor mij duidelijk en eerlijk antwoord of advies op. Er wordt ruim de tijd voor het controle gesprek genomen. De betrokkenheid bij het verloop na 4 jaar is nog even groot als direct na het infarct.’

Wat vinden deelnemers het belangrijkst?
Deelnemers hebben aangegeven wat zij het meest belangrijk vinden als het gaat om de organisatie van zorg. Bekijk in onderstaande afbeelding de verdeling van alle onderwerpen waar zij uit konden kiezen.

Wat doet Harteraad met dit onderzoek?

Het onderzoek heeft waardevolle resultaten opgeleverd over wat de wensen en behoeften zijn van mensen met hart- of vaataandoeningen als het gaat over de organisatie van de zorg. Met deze inzichten kan Harteraad aanbevelingen geven hoe de organisatie van zorg voor hart- en vaataandoeningen verbeterd kan worden.

Deelnemen aan onderzoeken?

Deel je ervaring en help zo andere mensen met een hart- of vaataandoening. Harteraad bundelt alle ervaringen en komt zo op voor de belangen van 1,7 miljoen mensen in Nederland met een hart- of vaataandoening.

Met een persoonlijke Harteraad inlog kan je meedoen met dit onderzoek. Bovendien heb je toegang tot alle artikelen, webinars en magazines rondom hart- en vaataandoeningen. Onbeperkt en gratis. En als je je profiel aanvult, krijg je nog meer informatie afgestemd op jouw persoonlijke situatie en aandoening.

Schrijf je in