Grip op je gezondheid

Als je het beste uit je leven wil halen, is het belangrijk dat je zelf regie kan voeren op je gezondheid. Soms moet je weer een nieuw evenwicht zien te vinden in je leven. Dat is niet makkelijk. Want waar ligt jouw grens? Beweeg je wel voldoende? En hoe weet je of het goed gaat met je gezondheid? Probeer zo veel als mogelijk is het heft in eigen handen te nemen. Gelukkig is er veel mogelijk. Er zijn mensen met een vergelijkbare ervaring en professionals die willen helpen. Er zijn handige hulpmiddelen, bijvoorbeeld om je hartslag en bloeddruk te meten. Zo vergroot je de kans dat je de behandeling en zorg krijgt die bij jou past.

1. Fit zijn

Regelmatig bewegen vermindert de kans op verslechtering van de aandoening of een nieuw incident. Ook helpt bewegen om je bloeddruk te verlagen. Blijf daarom zo actief mogelijk op een manier die bij je past. Maar hoe begin je? Wat mag je wel en niet doen? En hoe houd je vol?

Tips:

  • Ben je behandeld voor een hartaandoening? Dan heb je recht op hartrevalidatie, vraag je arts om een verwijzing.
  • Harteraad zorgt dat jij onder deskundige begeleiding kan (blijven) bewegen. Geschoolde begeleiders houden rekening met jouw hart- of vaataandoening. Kijk op de kaart voor een beweegclub bij jou in de buurt.
  • Bewegen heeft veel positieve effecten op je hart- of vaataandoening. Kijk hier voor meer tips&trucs
2. Emoties

Het krijgen van een hart- of vaataandoening is voor veel mensen een ingrijpende gebeurtenis. Zo kun je je onzeker voelen en het vertrouwen in je lichaam kwijt raken. Dit is heel normaal. Bij een deel van de mensen herstelt dit op den duur. Toch houdt ongeveer een kwart van de mensen klachten, zoals angst of depressieve klachten. Dit is van invloed op je gezondheid en je gedrag. Je herstelt minder goed, het is moeilijker om je therapie vol te houden, het is moeilijker om gezond te leven. Blijf hier niet mee zitten, maar zoek hulp.

Tips:

  • Op de pagina Emoties, angst en stress na een hart- of vaataandoening zetten we alle tips voor je op een rij. Hier lees je ook de ervaringsverhalen van anderen.
  • Maak je je zorgen? Of wil je je ervaring delen met iemand die je begrijpt? Bel de Harteraadlijn. Je kunt van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 13.00 uur bellen, tel. 088 11 11 661.
  • Er zijn veel mensen die een vergelijkbare ervaring hebben. In de communities van Harteraad kan je informatie uitwisselen. Hier kan je met elkaar in gesprek gaan, over jouw ervaring en alles waar je tegenaan loopt. Deel je ervaring of stel je vraag in een van de communities.
3. Informatie

Tijdens het gesprek met je dokter krijg je soms veel informatie. Dan bestaat de kans dat je vergeet wat je dokter precies heeft gezegd. Vooral bij een moeilijk gesprek hebben je hersenen meer moeite om informatie te onthouden.

Tips:

  • Het geeft houvast wanneer je eerst voor jezelf bedenkt wat jíj nú belangrijk vind in je leven. Los van alle medische keuzen. De vier vragen van Wat er toe doet helpen je hier zeker mee verder.
  • Zoek informatie op. Harteraad verwijst naar betrouwbare informatie bij iedere aandoening. Dokters hebben de website thuisarts.nl gemaakt met informatie over ziektes en behandelingen. Dan weet je een beetje wat je kan verwachten.
  • Schrijf je vragen op voordat je naar je zorgverlener gaat. Bereid je voor door het beantwoorden van Drie goede vragen bij de dokter
  • Wil je het gesprek met iemand anders voorbereiden? Bel de Harteraadlijn. Je kan van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 13.00 uur bellen, tel. 088 11 11 661.
  • Vraag een vriend of familielid mee naar de afspraak. Of neem het gesprek op met je mobiele telefoon.
4. Samen Beslissen

Samen beslissen doe je tijdens een goed gesprek  met je zorgverlener. Zoals je arts, verpleegkundige of therapeut. Tijdens dit gesprek kies je samen voor de zorg of ondersteuning die bij jou past. Het gaat om jouw lijf en jouw leven. Jij hebt kennis over jouw situatie, wensen en behoeften. Jouw zorgverlener heeft kennis over mogelijke behandelingen, onderzoeken, medicatie of ondersteuning. Als je al die kennis bundelt, kan je samen beslissen welke zorg het beste bij jou past. Daar word je beter van. Uit onderzoek blijkt dat 90% van de mensen sámen met de zorgverlener wil beslissen over welke zorg het beste past.

Tips:

  • Bespreek de vragen die je voorbereid hebt. Gebruik hiervoor de tip bij punt 3: Het voorbereiden van het gesprek met je zorgverlener.
  • Vertel je dokter wat jij belangrijk vindt. Als jij achter jouw behandeling staat, is het makkelijker om je behandeling vol te houden.
  • Soms zijn er keuzehulpen die je kan gebruiken om samen met je dokter te beslissen over jouw behandeling. Een voorbeeld hiervan zijn consultkaarten en keuzehulpen. Hierop staat informatie over alle mogelijke behandelingen voor jouw aandoening.
  • Vraag de dokter om een samenvatting aan het eind van het gesprek. Of vat zelf samen wat je gehoord hebt. Zo weet je of alles duidelijk is. Vraag gerust om meer bedenktijd. Je hoeft vaak niet meteen te beslissen.
  • Zijn er dingen die je niet begrijpt? Durf te zeggen dat je het niet begrijpt, en durf te vragen naar een andere vorm van informatie. Misschien staat de informatie in een folder of kan je de informatie per e-mail ontvangen.
5. Het volhouden van je behandeling

Veel mensen wijken bewust of onbewust af van de behandeling die ze met hun dokter hebben afgesproken. Toch is het volhouden van je behandeling belangrijk. Het verbetert je gezondheid of zorgt er in ieder geval voor dat je gezondheid niet achteruit gaat. Zo blijkt uit onderzoek dat mensen met hartfalen die zich houden aan hun voorgeschreven medicatie en leefregels een lager risico op heropname en overlijden hebben. Hoe houd je jouw behandeling goed vol?

Tips:

  • Bespreek samen met je dokter de keuze van je behandeling, je leefstijl en/of het medicatiegebruik. Als jij zelf achter je behandeling staat, houd je het makkelijker vol. Gebruik hiervoor de tip bij punt 3: Het voorbereiden van het gesprek met je zorgverlener.
  • We hebben de meest gestelde vragen over het slikken van medicijnen bij elkaar gezet. Twijfel je of je jouw medicijnen moet blijven slikken? Vraag je je af of de dosering nog goed is? Heb je last van bijwerkingen? Kijk dan bij de Tips voor het dagelijks gebruik van medicijnen
  • Stel haalbare doelen op voor jezelf en zorg voor structuur en routine. Harteraad biedt hulpmiddelen die je daarbij kunnen helpen. Zo zijn er formulieren voor het bijhouden van je gewicht, bloeddruk, hartslag en vochtinname, maar ook voor het helder maken van je gezondheidsdoelen.
  • Het is normaal dat je je doelen soms niet bereikt of dat je je eigen afspraken niet nakomt. Het loopt nu eenmaal in het leven niet altijd zoals we willen. Hopelijk kun je de draad weer oppakken. Mogelijk op een betere manier omdat je geleerd hebt van je teleurstelling.
6. Naasten

Ziek zijn beïnvloedt je leven. Maar ook dat van jouw partner, je kinderen en/of anderen die je na staan. Met steun van je naasten sta je er niet alleen voor. Hoe betrek je je naasten bij jouw ziekteproces?

Tips:

  • De praatpakketten voor kinderen en ouders maken het makkelijker om over je aandoening te praten.
  • De vrijwilligers bij de Harteraadlijn zijn zelf ervaringsdeskundigen. Zij kunnen je helpen met tips om je naasten te betrekken en het gesprek aan te gaan. Je kan de Harteraadlijn van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 13.00 uur bellen, tel. 088 11 11 661.
  • Er zijn veel mensen die een vergelijkbare ervaring hebben. In de communities van Harteraad kan je informatie uitwisselen. Hier kan je met elkaar in gesprek gaan, over jouw ervaring en alles waar je tegenaan loopt. Deel je ervaring of stel je vraag in een van de communities.
7. Overzicht en controle houden

De afspraken die je maakt met je zorgverleners kan je in een plan noteren. Dat helpt om overzicht te houden. Hoe pak je dat aan?

Tips:

  • Vraag aan je dokter of er apps of hulpmiddelen zijn.
  • Harteraad biedt hulpmiddelen (online en die je uit kan printen) die je daarbij kunnen helpen. Zo zijn er formulieren voor het bijhouden van je gewicht, bloeddruk, hartslag en vochtinname, maar ook voor de afspraken die je maakt met je zorgverlener.
  • Harteraad vroeg aan mensen met hartfalen welke apps zij aanraden. Je leest hier meer over deze apps
  • Informeer ook naar telebegeleiding. Op afstand word je gevolgd en begeleid door je zorgverlener.
8. Eerder ontdekken van een aandoening: maak de keuze die bij jou past

Wist jij dat je je preventief kan laten onderzoeken op boezemfibrilleren, hartfalen of erfelijke hart- en vaataandoeningen? Als een aandoening eerder ontdekt wordt, kan je bijvoorbeeld de keuze maken om je te laten onderzoeken en behandelen.

Lees er meer over op de pagina Eerder ontdekken van een aandoening

9: Zorgsysteem

Veel mensen die (langdurige) zorg nodig hebben, vinden het huidige zorgsysteem veel te complex. Het regelen van passende zorg is te ingewikkeld. En wie kan je bellen als er een probleem is? Hoe kan je toch de informatie vinden die je nodig hebt?

Tips:

  • Vraag aan je dokter(s) om een aanspreekpunt. Iemand die je kan bellen als je vragen hebt en die hoofdverantwoordelijk is.
  • Ben je behandeld voor een hartaandoening? Dan heb je recht op hartrevalidatie. Een hartrevalidatieverpleegkundige kan dan jouw aanspreekpunt zijn.
  • De vrijwilligers bij de Harteraadlijn kunnen je helpen bij het vinden van je weg in het zorgsysteem. Je kan de Harteraadlijn van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 13.00 uur bellen, tel. 088 11 11 661.

Wil je meer tips&trucs en ervaringsverhalen lezen?

Download hier het gratis magazine ‘Grip op je gezondheid’