Niet bang zijn, volg je eigen tempo

Lekker bewegen is cruciaal voor een gezonde levensstijl. Fietsen of wandelen, maar bijvoorbeeld ook zwemmen. Een ideale combinatie, vindt Katrien Lemahieu (44). “De mix van lopen door het water en functioneel bewegen vergroot de conditie en draagt bij aan een gezonde levensstijl.”

Katrien geeft lessen aquafitness. Ze is actief als Harteraad beweegcoach. Met veel humor en energie begeleidt ze groepen ouderen. “Mijn man kreeg op zijn 32ste een infarct. Bizar. Hij rookte niet, had geen stressvol beroep. Het was erfelijk bepaald. Drie jaar geleden kwam er nog een bypass met vijf overbruggingen bij. Geloof me, ik ken de impact.”

Rita Witteveen (66) doet al zes jaar mee met aquafitness. Ze heeft last van hartkramp (angina pectoris). Dankzij het warme water kan ze ontspannen. “In het begin voelde ik angst om te bewegen. Zou dat wel goed gaan? Maar Katrien zei: Niet bang zijn, volg je eigen tempo. Dat heeft mij zoveel rust gegeven.”

Conditie opbouwen en grenzen verkennen

Juist in het water is het prettig om conditie op te bouwen en grenzen te verkennen, vertelt Katrien. Het zwemmen duurt drie kwartier tot een uur. Het is gezond, maar ook heel gezellig. Dat sociale aspect werkt zeker mee, vertelt ze. “Even kletsen. Ook buiten de lessen om zijn contacten ontstaan. Zo gaat dat.”

Het is een mix van lopen door het water en functioneel bewegen, waardoor ze conditie opbouwen en gezond blijven. Lachend: “Ik laat de groep weleens 120 keer springen in allerlei variaties. Later zeg ik dan: Heb je geteld hoe vaak je nu achter elkaar hebt gesprongen?” Dan zie je ze lachen.”

Ook Aloys Melenhorst (82) doet al jaren mee. “Ik wilde blijven sporten, maar zag op tegen blessures. Toen kwam dit voorbij. Het warme water geeft een geluksgevoel. Dan ga je het bad in en dan zeg je: Aaah, heerlijk… Maar ook Katrien heeft iets speciaals. Ze laat je lachen.”

Positieve aanpak

Katrien: “Water ondersteunt je hele lichaam, terwijl je wel alle spieren gebruikt. Water masseert en biedt tegelijkertijd weerstand. Je krijgt minder last van spierpijn. Zo houd je het langer vol.” Mensen met een hart- en vaataandoening zijn vaak onzeker over hun mogelijkheden. Soms leidt het tot depressieve gevoelens of angst, vooral kort na de diagnose. Katrien vindt het belangrijk om begrip te tonen. “Ik kies voor een positieve aanpak. Dan zeg ik: “Het komt goed. We gaan het gewoon samen doen”. Mensen zijn dankbaar als ze iets verder komen.”

Een revalidatietraject van zes weken (minimale duur van het traject) doet al veel. Maar niet alle mensen met een hart- of vaataandoening worden doorverwezen naar hartrevalidatie. Katrien onderzoekt eerst hoe ver iemand is. Wat durft iemand al aan? Ook daarbij is mentale ondersteuning belangrijk. Met motiverende opmerkingen probeert zij stress te voorkomen. Het water biedt veel comfort aan mensen met een harten vaataandoening, vertelt Katrien. “Je spierspanning is lager. Je bent niet direct buiten adem, ook al doe je veel. Dat maakt mensen rustig. En je ziet ook niemand met een rood hoofd: het water koelt lekker af.”

Wil je meer lezen over emoties en een hart- en vaataandoening?

Download de gratis special

Bewegen met een hart- of vaataandoening

Harteraad zorgt ervoor dat je onder deskundige begeleiding kan bewegen. Geschoolde begeleiders houden rekening met jouw hart- of vaataandoening. Harteraad heeft 230 beweegclubs. Wil jij ook sporten of bewegen bij een beweegclub?

Kijk hier voor een locatie bij jou in de buurt.