Ik ben alert op verschillende merken medicijnen

Jody (62) krijgt in 2012 chemotherapie als bij haar een auto-immuunziekte wordt geconstateerd. In diezelfde periode ondergaat ze een voetoperatie, waarvoor ze antibiotica krijgt voorgeschreven. Haar lijf reageert daar bijzonder heftig op. Jody vraagt om onderzoek en blijkt voor de meeste antibiotica allergisch. Ook bij andere geneesmiddelen geven vervelende bijwerkingen. “Mijn lichaam reageert onvoorspelbaar op nieuwe stoffen met een sterke werking.”

Het zit niet mee, want in 2017 volgt de diagnose borstkanker. “Bij die eerste chemo leek mijn lichaam in brand te staan. Overal blaarvorming. Met natte tissues en koelzalf trok dat weg, maar mijn lijf sputterde behoorlijk tegen.” Het lijkt weer een allergische reactie te zijn. Dus toch maar een ander behandelplan. “Het is steeds aftasten hoe mijn lichaam reageert, daarom overleg ik nu altijd of ik met kleine doseringen kan beginnen.”

Andere hulpstoffen

Tijdens onderzoek blijkt dat Jody een ernstig verdikte hartspier heeft. In 2019 volgt behandeling aan een afgesloten aorta. Voortaan krijgt ze hartmedicatie, waaronder een bloedverdunner. “Toen de apotheek mijn merk niet kon leveren, kreeg ik een product met andere hulpstoffen. Dat ging mis. Na vijf minuten was het alsof ik stikte.” Ze ging direct naar de huisarts. “De medicatie die de allergische reactie vermindert, kan weer link zijn omdat ik hartpatiënt ben.”

Zo valt ze van het een in het ander. “Ik ben inmiddels heel alert. Soms geeft de apotheek toch een verkeerd doosje mee – een ander merk of verkeerde dosering – terwijl het zó nauw luistert. Ja, daar kan ik boos om worden. Mijn advies: houd als patiënt altijd zelf regie.”

Wil je meer lezen over medicijnen en een hart- en vaataandoening?

Download de gratis special met betrouwbare informatie en ervaringsverhalen