Een gezonde leefstijl levert zó veel op

Maxine Bosman, voedings- én ervaringsdeskundige:

Voldoende bewegen, gezond eten, genoeg slapen. Het is allemaal belangrijk. Dat weten we allemaal best. Maar hoe pak je het aan, zo’n gezonde leefstijl? Maxine Bosman deelt tips en adviezen op haar lifestyleplatform. Ze put daarbij uit haar kennis als voedingsdeskundige én uit haar persoonlijke ervaring. Want Maxine heeft zelf een hartaandoening. “Een gezonde leefstijl levert zó veel op.”

Maxine Bosman (49) woont in Deventer met een levendige puppy. Ze had een leuke en drukke baan als vestigingsmanager van een uitzendbureau. In 2008 kreeg ze een zwaar hartinfarct. De oorzaak: atherosclerose, door een erfelijke aandoening waarbij er verkalking is in de slagader. Haar vader had het ook. Hij overleed helaas op 51-jarige leeftijd aan de gevolgen ervan.

Geen stress

Aanvankelijk werd haar hartinfarct niet herkend, vertelt ze. “Ik ben weggestuurd bij de dokterspost. Het zou slok- darmkramp zijn. Een andere specialist stelde de diagnose burn-out. En het zou tussen mijn oren zitten. Uiteindelijk ben ik naar cardioloog Angela Maas gegaan. Zij is gespecialiseerd in vrouwenharten. Dat was mijn redding, want een paar weken later lag ik op de operatietafel.” Omdat haar hartinfarct zo lang over het hoofd was gezien, raakte Maxine een derde van haar hartfunctie kwijt. Ze werd afgekeurd voor werk. Met toestemming van het UWV schoolde ze zich om tot voedingsdeskundige en opende ze een praktijk. Hier bepaalde ze zelf het werktempo: geen stress.

Lifestyleplatform

In 2019 moest ze ook daarmee stoppen. In dat jaar kreeg ze een gevaarlijke hartritmestoornis. Ze kreeg een me- dicinale cardioversie (het toedienen van medicijnen voor herstel van een regelmatig hartritme) en kreeg een ICD geïmplanteerd. Voortaan moest ze het nog een tandje rustiger aan doen. Om bezig én van nut te blijven, begon ze hartinshape.nl, een lifestyleplatform voor mensen met hart- en vaataandoeningen.

Hartrevalidatie

“Een hartaandoening heeft veel impact”, weet ze. “Je bent geneigd minder te bewegen, uit angst en omdat je weinig energie hebt. Dat beïnvloedt het slapen, het eten en je gewicht. Ook beïnvloedt het je mentale gezondheid.” Hartrevalidatie is volgens Maxine daarom heel belangrijk. “Stapje voor stapje durfde ik weer meer te bewegen en ontdekte ik mijn grenzen. Ik kreeg weer vertrouwen in mijn lichaam. Na de hartrevalidatie ben ik nog een tijdje doorgegaan bij een fysiotherapeut. Ziekenhuizen bieden hartrevalidatie niet bij elke aandoening aan, maar je hebt er recht op. Vraag daar dus naar.”

Blijven bewegen

Dé uitdaging is dat je blijft bewegen. Want als je niet op- past, verval je in je oude patroon. Maxine geeft advies: “Zoek allereerst een beweegactiviteit die bij je past. Houd je niet van zwemmen, ga dan niet drie keer per week in het water liggen. En: bouw het rustig op. Ik begon met kleine stukjes wandelen en nu doe ik intervaltrainingen: 5 minuten wandelen en, om m’n hart te triggeren, 5 minu- ten snelwandelen. En maak de activiteit gezellig. Vraag bijvoorbeeld een vriendin mee.” Bij alles wat je doet is het belangrijk om stress te vermijden en je grenzen te bewaken. “Want als je op een goede dag te veel doet, dan moet je dat de dag erna bezuren. Je mag best wat egoïstisch zijn. De ander snapt dat meestal prima, is mijn ervaring.”

Mediterraan dieet

Iedereen weet: gezond eten is belangrijk. Maar wat is gezond eten? Maxine: “Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een mediterraan dieet het meest effectief is om slagaderverkalking tegen te gaan en om je bloeddruk op peil te houden. Een mediterraan dieet bevat veel plantaardig voedsel: groenten, fruit en granen. Dit vul je aan met magere zuivelproducten, veel vis en weinig tot geen vlees. Wil je vlees eten? Kies dan kip of kalkoenfilet, en eet hooguit één keer per week vlees.”

Het kan best lastig zijn om zelf een goed dieet samen te stellen én vol te houden. Dan is het verstandig om naar een diëtist of een gewichtsconsulent te gaan. De effec- ten van gezond eten zijn namelijk groot, weet Maxine uit eigen ervaring. “Je slaapt beter en krijgt meer energie. En voor mijzelf betekent dit dieet een kleinere kans op een nieuw hartinfarct.” Wat voor bewegen geldt, gaat ook op voor gezond eten: begin met kleine stapjes. “Maak eerst eens een paar kleine gezondere keuzes. Zoals: minder verzadigde vetten eten. Je eten op smaak brengen met kruiden in plaats van met zout. En geen suiker meer in je koffie of thee. Als dat lukt, word je mentaal gestimuleerd om verder te gaan, vooral als je de positieve effecten begint te merken.”

Voor iedereen

Eigenlijk zijn de tips en adviezen van Maxine nuttig en werkzaam voor ieder mens. Dus ook voor mensen zonder hart- en vaatproblemen. Al was het alleen al om klachten te voorkomen. “Mensen denken al gauw: dat overkomt mij niet’. Dat had ik ook. Maar dat is een verkeerde gedachte. Een hoge bloeddruk of een hoog cholesterol zijn signalen, zeker als je ook overgewicht hebt. Met mijn kennis en ervaringsdeskundigheid hoop ik een inspiratiebron te zijn voor anderen. Een gezonde leefstijl levert zo veel winst op. Ik vind het belangrijk – én leuk – om daarover te schrijven.”

Wil je meer lezen over grip krijgen op je gezondheid?

Download hier het gratis magazine