• Home
  • Nieuws
  • Digitale zorg op afstand: vier belangrijke punten bij het organiseren

Digitale zorg op afstand: vier belangrijke punten bij het organiseren

Door de huidige coronacrisis is het in veel gevallen niet meer mogelijk voor een medisch professional en een patiënt om elkaar fysiek te ontmoeten. Om zorg zoveel als mogelijk te blijven bieden, zetten veel zorgaanbieders in op het gebruiken van digitale instrumenten die al voorhanden zijn.

Veel zorgverleners beginnen bijvoorbeeld met beeld- en videobellen met patiënten of voeren bestaande eHealth-toepassingen versneld in. Maar hoe doe je dat veilig? Hoe houd je zo veel mogelijk rekening met wat een patiënt wil en belangrijk vindt? En wat zijn de noodzakelijke dingen die niet vergeten moeten worden?

Slimme Zorg Thuis

Afgelopen maanden werkte een vertegenwoordiging van zorgaanbieders, cliënten, patiënten en leveranciers met expertise op het gebied van Slimme Zorg Thuis aan een document waarin kennis en ervaringen zijn gebundeld. Harteraad vindt het, samen met de Vliegwielcoalitie en Patiëntenfederatie Nederland, heel belangrijk om deze kennis nú te delen.

Het kennisdocument is nog niet volledig, maar kan in deze hectische tijden van grote praktische waarde zijn. Daarom is er een samenvatting gemaakt met vier belangrijke zaken om als zorgverlener rekening mee te houden bij het opzetten en inrichten van digitale zorg op afstand, ook wel ‘Slimme Zorg Thuis’ genoemd.

In het volgende artikel lees je meer over telebegeleiding bij hartfalen.

Telebegeleiding bij hartfalen