Bewegen

Dagelijks bewegen of sporten is goed voor iedereen. Ook als je een hart- of vaataandoening hebt. Regelmatig bewegen verkleint de kans op verslechtering van je aandoening. Het kan zelfs een nieuw incident voorkomen. Blijf daarom zo actief mogelijk op een manier die bij je past. Maar hoe begin je? Wat mag je wel en niet doen? Waar kan je veilig bewegen? En hoe houd je vol?

De voordelen van bewegen

De positieve effecten van bewegen bij hart- en vaataandoeningen op een rij.

  • Bewegen vermindert de kans op verslechtering van de aandoening of een nieuw incident.
  • Bewegen vermindert de kans op sterfte aan hart- en vaataandoeningen met 25 tot 30%.
  • Bewegen zorgt voor meer uithoudingsvermogen.
  • Bewegen helpt om de bloeddruk te verlagen.
  • Bewegen helpt het cholesterolgehalte (vetten) in het bloed te verbeteren.
  • Bewegen verkleint de kans op psychische klachten, zoals depressieve symptomen en angsten.

Andere voordelen:

  • Het is leuk en geeft vertrouwen in je lichaam.
  • Bewegen in een groep is gezellig en goed voor je sociale contacten.
  • Bewegen helpt om beter te slapen.
  • Bewegen op hogere leeftijd vermindert de kans op botbreuken.
  • Bewegen verkleint de kans op diabetes.
  • Bewegen helpt bij het krijgen en behouden van een gezond gewicht.
Bewegen onder begeleiding

Harteraad zorgt dat jij onder deskundige begeleiding kan (blijven) bewegen. Bij jou in de buurt, veilig en verantwoord. Geschoolde begeleiders houden rekening met jouw hart- of vaataandoening. Dagelijks bewegen en lekker sporten is goed voor iedereen. Door te sporten onder deskundige begeleiding leer je naar je lichaam luisteren en herken je wat wel en niet goed voor je is. In geval van nood weten de beweegcoaches wat ze moeten doen en is er altijd een AED in de buurt.
Harteraad werkt met ruim 230 gecertificeerde beweegclubs door het hele land. Kijk op de kaart voor een beweegclub bij jou in de buurt

Zelf bewegen

Beweeg je liever op eigen gelegenheid in plaats van onder begeleiding in een groep? Wij hebben een aantal tips voor je!

  • Beweeg op jouw manier. Kies een sport of vorm van bewegen die past bij je mogelijkheden en interesses. Dan is de kans groter dat je het volhoud.
  • Luister naar je lichaam. Neem bijvoorbeeld een pauze als je buiten adem dreigt te raken.
  • Een beweeg-app kan je helpen om vaker te gaan bewegen.
  • Zorg dat je je telefoon en medische gegevens op zak hebt.
Beweeg jij genoeg?

In het kort geldt ‘Bewegen is goed, meer bewegen is beter! Maar hoeveel moet je dan bewegen voor een goede gezondheid. De beweegrichtlijnen geven daar antwoord op. Deze richtlijnen zijn in 2017 opgesteld door de Gezondheidsraad in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. We hebben ze op een rijtje gezet:

Jeugd: 4 tot 18 jaar

  • 1 uur per dag matig intensief bewegen (matig intensief is als je ademhaling sneller wordt).
  • 3 keer per week bot- en spierversterkende activiteiten
    zoals volleybal, dansen, buiten spelen en fietsen.
  • Voorkom veel stilzitten.

Volwassenen en ouderen

  • 2,5 uur per week matig intensief bewegen (matig intensief is als je ademhaling sneller wordt).
  • 2 keer per week bot- en spierversterkende activiteiten, voor ouderen in combinatie met balansoefeningen
    zoals wandelen, fietsen en zwemmen.
    • Voorkom veel stilzitten.

Vragen over bewegen met een hart- en vaataandoening?

Harteraad helpt je graag. Bel 088 – 1111 661.

Ontvang de Harteraad Beweegspecial in je mailbox!

Aanvragen

Vind de juiste zorg bij jou in de buurt

Uitgebreid zoeken

Hartrevalidatie is een belangrijke eerste stap om het vertrouwen in het eigen lichaam terug te krijgen en het zorgt ervoor dat je minder kans hebt op nieuwe hartproblemen.